Zoeken
© Marina Kemp - Parkeergarage - Jaarbeursplein - preview 001 1920.jpg

Parkeergarage Croeselaan, Jaarbeursplein

Aan de westkant van Utrecht Centraal is het Jaarbeursplein vernieuwd en daaronder een ondergrondse parkeergarage gebouwd. Door de combinatie van woningen, kantoren, horeca, winkels en entertainment is het plein levendiger dan ooit. De nieuwe ondergrondse parkeergarage biedt ruimte aan 778 auto's voor reizigers, winkelend publiek, gasten van het NH-hotel en werknemers van de kantoren op en rondom het Jaarbeursplein.  

Omgeving nauw betrokken

Bijzonder aan het gunningstraject was dat bewoners en bedrijven uit de omgeving een rol hadden in het proces. Zij hebben wensenlijsten over het gebouw en over de omgang met de omgeving opgesteld. De drie partijen is gevraagd deze wensen zo goed mogelijk te verwerken. En waar dit niet mogelijk was, toe te lichten waarom dit niet gedaan is. 

De Bouwcombinatie Jaarbeursplein, bestaand uit de VolkerWessels bedrijven Van Hattum en Blankevoort en Visser & Smit Bouw, hebben van gemeente Utrecht de opdracht gekregen voor de voorbereiding en de bouw van de ondergrondse parkeergarage en het Jaarbeursplein. De inschrijving is als beste naar voren gekomen uit een uitgebreid selectieproces van meerdere partijen.

Schots tapijt

Het Jaarbeursplein is een groot autovrij plein met bomen en natuursteen geworden. VolkerWessels onderneming Van Kessel Sport en Cultuurtechniek verzorgde de inrichting van het plein. Het plein is geschikt gemaakt voor grote manifestaties en evenementen, maar ook voor dagelijks gebruik. Zo is er een grote vijver die afgedekt ook kan dienen als podium.

Spectaculaire stort onderwaterbeton

De bouwplaats - één van de drukste van Nederland - was zo’n anderhalf jaar geleden nog een bouwput van 12,5 meter diep. Vervolgens is 8 miljoen liter onderwaterbeton gestort in wat in de volksmond ‘het zwembad’ werd genoemd voor de één meter dikke vloer van de ondergrondse parkeergarage.

Uniek stempelraam

Andere bijzonderheid aan het project in hartje Utrecht en één van de redenen dat Van Hattum en Blankevoort en Visser & Smit Bouw de aanbesteding wonnen, is het toegepaste stempelraam. Er is niet gekozen voor een stalen stempelraam om de 881 damwanden op hun plaats te houden, maar voor een betonnen versie. Die hoefde niet verwijderd te worden, maar vormt nu het plafond van de parkeergarage. Het enige dat nu nog zichtbaar is van het stempelraam, zijn de inmiddels Ferrari-rood gespoten damwanden.