Zoeken
Treinstellenhal Haarlem

Nieuwe klimaatneutrale treinstellenhal NS

In opdracht van de Nederlandse Spoorwegen, realiseert Visser & Smit Bouw een nieuwe, klimaatneutrale treinstellenhal in Haarlem, op het terrein van NS Treinmodernisering (NSTM). Hiermee spelen zij een belangrijke rol in het onderhoud en de vernieuwing van zowel bestaande als nieuwe treinen. Omdat de oude hal aan de Amsterdamsevaart niet geschikt gemaakt kon worden voor deze nieuwe functie, is deze op circulaire wijze gedemonteerd. Op de vrijgekomen locatie wordt de bodem gereinigd en worden nieuwe sporen aangelegd. Met dit project draagt Visser & Smit Bouw bij aan de verduurzaming van het Nederlandse spoorvervoer.

Over het project

NS Treinmodernisering begon ooit als station voor Haarlem en door de jaren heen heeft het al verschillende grote metamorfoses ondergaan. Nu staat de volgende voor de deur. De nieuwe hal van NSTM wordt een indrukwekkend gebouw, en de gevel krijgt, gezien vanaf de Amsterdamsevaart, een open karakter met veel glas. De hal van ca. 200 meter lang en 11 meter hoog, waarin een kantoor voor ongeveer 180 medewerkers en vier sporen voor schade-, herstel- en revisiewerkzaamheden worden ondergebracht. 

Werkzaamheden

Op de hoek van de Amsterdamsevaart en de Gedempte Oostersingelgracht is in 2018 het eerste deel van het gebouw van Revisie Loopwerken opgeleverd. Dit is het gebouw met het karakteristieke Cortenstaal aan de buitenkant. 

Inmiddels wordt er hard gewerkt aan het tweede deel van dit nieuwbouwproject. Dit deel bevat het ontmantelen van het andere gebouw van Revisie Loopwerken en de bouw van een tweede gebouw. Dit nieuwe gebouw wordt direct tegen het gebouw uit 2018 geplaatst en staat daarmee wat dichter op de erfgrens aan de Amsterdamsevaart. Er worden fundatiebalken en vloerdelen gestort, waarna het staalwerk zal volgen. De contouren van de hal kenmerken zich door een open uitstraling,

De bouw van de nieuwe treinstellenhal is medio 2023 gestart. De planning is om de nieuwe hal medio 2026 in gebruik te nemen.

Kernonderdelen van het project

  • Bouwen op een ‘postzegel’ bouwplaats
  • Aansluiten op bestaande bebouwing wat in bedrijf is 
  • Aanwerken aan een bestaand stuk werk tot een sluitend geheel op het nieuw gerealiseerd emplacement (in samenwerking met VolkerRail Nederland)