Zoeken
via test 2.jpg

Transporttechniek & afbouw (TT&A) Noord/Zuidlijn

In opdracht van de gemeente Amsterdam werkten wij aan de afbouw van de Noord/Zuidlijn, onder onze handelsnaam VIA NoordZuidlijn (VIA). Het afbouwcontract van de Noord/Zuidlijn wordt ook wel het TT&A contract (Transporttechniek en Afbouw) genoemd. Het betrof 10 kilometer tweesporig spoor, en 7 stations. De totale oppervlakte van de stations die weden gerealiseerd is 28.854 m2 bvo.

Dwars door Amsterdam

Het tracé loopt dwars door het hart van Amsterdam, en verbind daarmee Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid. Van het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord (bij de ring A10) tot aan station Zuid in de middenberm van de A10, net voorbij de RAI. Aan het station Zuid is aangesloten op de bestaande Amstelveenlijn.

Het tracé

Het tracé passeert bekende punten zoals het IJ, Centraal Station en Rokin. De totale lengte van het tracé is circa 10 kilometer met twee sporen waarvan circa 7,1 kilometer aan ondergrondse verbinding. Voor het RAI complex loopt het traject nog ondergronds, maar daarna wordt het bovengronds om aan te sluiten bij station Zuid. Door de lengte van het project werd het in fases opgedeeld.

Het volledige overzicht van de stationsnamen en hun afkortingen ziet er als volgt uit:

  • Noord (ND)
  • Noorderpark (NDP)
  • Centraal Station (CS)
  • Rokin (RKN)
  • Vijzelgracht (VZG)
  • De Pijp (DPP)
  • Europaplein (EPP)
  • Zuid (ZD)

Uitvoering

Transporttechniek & Afbouw (TT&A) Noord/Zuidlijn is een Design & Constructcontract + System Engineering op basis van een VO ontwerp van Benthem Crouwel Architekten. VIA NoordZuidlijn (VIA) was verantwoordelijk voor het opzetten van System Engineering, Procesmanagement, Systeemintegratie en de Engineering van alle hieronder genoemde activiteiten:

  • Bovengrondse spoorbaanwerkzaamheden zoals ballast aanbrengen, bovenleiding, spoorstaven, wissels, tractie (inclusief stroomrail).
  • Ondergrondse betonnen onderbouw van het spoor in de in situ tunnels, zinktunnel en boortunnel.
  • Alle spoorinstallaties, spoorstaven, wissels, tractie (incl. stroomrail) et cetera in de tunnel.
  • De afbouw van zeven stations waarvan twee bovengronds en vijf ondergronds, vooral liften en roltrappen (totaal 92 roltrappen, 25 liften, 4 rolpaden), wandbekledingen bestaande uit glas en keramiek, plafonds en tegelvloeren.
  • De nieuwbouw van het Energiegebouw en het Emplacementsgebouw.
  • De ruwbouw van een complete tunneldoorsnede in de startschacht Scheldeplein van de tunnelboormachine inclusief het verwijderen van de tijdelijke bouwkuip.
  • Het verzwaren van de kadeconstructie op het logistiek terrein Sixhaven (het verwijderen van de damwand en de deksloof aan de oude kade en het uitvoeren van de deksloof aan de nieuwe kade).
  • Alle gebouwgebonden installaties in de stations.
  • De afstemming met nevenaannemers, vooral die met de contracten Signalling & Controls en Telecom / ICT.
  • Aanleggen bouwplaatsvoorzieningen zoals logistieke knooppunten, tijdelijke accommodaties en vergunningen.

Het project moest met zo min mogelijk hinder voor de omgeving worden uitgevoerd. Dat wil zeggen: zo min mogelijk verkeersbewegingen door de stad, zo min mogelijk geluidsoverlast met zo klein mogelijke bouwplaatsen.